STRATEGISK KOMMUNIKASJON I EN DIGITAL VERDEN

Ikon

Var sosiale medier mer sosiale før?


Sosiale medier var kanskje mer sosiale før, paradoksalt nok. Da delte vi idet minste spenninga over ny teknologi og møter med nye mennesker. Nå deler vi kanskje mest stresset, og frykten for å si noe galt, eller irritasjonen over å bli forsøkt utnyttet under falske premisser.

I forrige århundre brukte jeg mye tid på å snakke med folk i real time på nettet. Jeg snakka med ei dame i Michigan, nærmere bestemt Flint, samtidig som jeg brukte mye tid sammen med to ansatte på et advokatkontor i San Fransisco, ei dame på ei øy, og en fyr som kalte seg Dawg, og var pensjonert major i California. Og det var uhyggelig spennende. At man kunne snakke med folk over hele verden, men mest med middelaldrende hjemmeværende husmødre i USA var underlig, og sosialt sett grensesprengende. Det åpnet en helt ny verden, ihvertfall for meg. Jeg fikk julegaver i posten, og brukte mange netter på disse vennene, som jeg aldri hadde møtt, og heller ikke har møtt. I den tida hadde vi ikke bilder av oss selv, noe som gjorde det spennende identitetsmessig også.

Året var 1994, og mediet var Internet Relay Chat. Et sosialt medium som langt overgår dagens. Muligheten til å snakke med folk over hele verden i realtime var uhyggelig avhengighetsskapende, men ikke revolusjonerende ifølge min venn som var radioamatør, og den som introduserte meg til denne virkeligheten. Så kom norske IRC kanaler til, og i 1995-1996 var det relativt mange innovatører som lurte seg til tid på PC’n når mannen eller kona hadde lagt seg. På norske kanaler kunne man snakke med stortingsrepresentanter, banksjefer, kjendiser og lastebilsjåfører (Nei jeg skal ikke publisere loggene). Så på slutten av årtusenet fyltes kanalene opp med mennesker, antakeligvis de samme som nå befolker kommentarspaltene i Dagbladet og VG. Det var da jeg slutta med IRC.

For noen dager siden fikk jeg en invitasjon til å joine en Facebook gruppe som bestod av de gamle folka fra den IRC kanalen jeg forlot for ti år siden. Det var morro å se folk jeg aldri har møtt, ti år etter. Det ble raskt foreslått at den gamle IRC-kanalen skulle gjenfødes, noe som visstnok ble gjort, fordi det var «mer sosialt enn Facebook». Det som slår meg med de nye sosiale mediene, som Facebook, er at de er mindre sosiale sett i forhold til gode gamle IRC. Der var det ikke mulig å poste bilder av seg selv,  og gruppene vi snakka i var ikke åpne for all verden. Her måtte man gjøre seg fortjent til å delta, og noen særlig betrodde gruppemedlemmer ble moderatorer, med rett til å kaste ut folk fra samtalerommene, eller kanalene som det het da. Og det funka godt. Facebook er bare en utstillingsplass der de fleste deler meningsløse trivialiteter fordi man har så mange venner man må passe seg for ikke å støte, eller en image man skal bygge? Politikk diskuteres knapt. Er ikke mye av drivkraften i sosiale medier, spenninga over nye muligheter, egentlig borte?

Skal sosiale medier være en markedsplass vil jeg omdefinere begrepet til asosiale medier. Mistenksomhet, avvisning og et elendig omdømme kan bli resultatet av den utviklinga jeg ser mange bedrifter ønsker, eller ser for seg. Det å være sosial er ikke å selge seg eller bedriftens produkt. Det er å dele sine erfaringer gratis, være en venn  man kan slappe av sammen med og få hjelp av når det trengs? Nå ligger det vel baktanker på lang sikt i en hver relasjon, men det kan aldri være hovedformålet i bruken av sosiale medier med mindre det er avtalt på forhånd; at premissene er gjensidig nytte.

 
Arkivert i:Web Medier

4 Responses

  1. Jeg er absolutt enig at bedrifter burde begynne å ta telefonen, men de kan jo joine sosiale medier før det. Jeg synes at hvis bedrifter hadde fulgt litt mer med på nettet så kanskje de hadde fått med seg hvor mye det påvirker forbrukerne når de IKKE tar telefonen 🙂

    Og hvis det er sånn at folk har begynt å bli lei av de sosiale mediene, og er nå mer nisjefokusert i grupper osv, så blir det vel vanskeligere for bedriftene å hoppe på den bølgen, om de ikke har vært kjent med de sosiale mediene fra før?

    Marianne

  2. Eistein sier:

    Hei, Marianne.
    Du har helt klart et poeng. Men jeg tror de bedriftene har litt dobbelt standard. De vil selge og være kulest i klassen, men samtidig vil de ikke bruke noen ressurser på det. Viljen til service må være til stede på de mest åpenbare plassene før de blir troverdige i sin satsning på sosiale media. Talemaskiner jo det det diamentralt motsatte av sosialt.

    Det er i bunn og grunn vanskelig å se for seg hvordan en organisasjon skal kunne være sosial. Individene er jo sosiale, men organisasjonene vil legge restriksjoner på individene mht. å opprettholde omdømmet i form av en code of conduct kombinert med andre begrensende policy-dokumenter. Dette vil jo unektelig bli komplisert for individene å forholde seg til. Særlig når de samtidig skal «selge» bedriften og yte service.

    Beklager min skepsis, men jeg tror dette må tenkes litt grundigere gjennom i enkelte bedrifter. Her er det forskjellige avdelinger og forskjellige virkelighetssyn som kommer til å stå i motsetning til hverandre.

    Men en blogg kan alle opprette, og således starte med å kommunisere med kundene. Det er en lav terskel, og et godt grunnlag for service hvis noen har ansvaret for oppdateringer og svar.

    Det blir nok full fart etter hvert som kunskap og rutiner etableres. Peonget mitt er bare at man skal tenke nøye gjennom hva man gjør, og forankre alt i verdier og organisasjonens identitet før man kaster seg utpå det å være «sosial».

  3. Om sosiale media var mer sosiale før? Beklager, kan ikke være enig med deg i den.

    Jeg kan være enig med deg at IRC legger til rette for at du kan være mer sosial enn FB, blogger, kommentarfelt og Twitter. Av den grunn at det er sanntids mange-til-mange-kommunikasjon i et avgrenset rom. Twitter er også tildels mange-til-mange-kommunikasjon – såfremt du har mange nok som følger deg eller hashtag’ene du bruker. Dog tør jeg påstå at Twitter ikke er like live som IRC.

    Facebook, blogger og liknende blir oftere en-til-mange-kommunikasjon, hvis man ser bort fra gruppefunksjonene i FB og kommentarfunksjoner. Ikke er det i sanntid heller.

    At IRC (og delvis Twitter) legger opp til en kommunikasjonsform mer lik daglig talekommunikasjon mellom menneskter betyr dog ikke at det er mer sosialt. Man kan rope så høyt man vil i disse kanalene uten å få svar. Og da er det vel ikke spesielt sosialt?

    Jeg tror at du har vært så heldig å møte veldig sosiale personer på IRC, og at det er dem som har gitt deg det inntrykket at det er kanalen som er sosial, ikke dem.

  4. Eistein sier:

    Hei Håvard. Takk for respons.
    Jeg tror det handla mest om tida. Kommunikasjon via internett var spennende, og folk var oppglødde. Det forandra seg rundt 2000. Ting forandrer seg også med zeitgeist. Så forresten at det nå var ut å ha mange venner på fjesboka. Da er jeg nok in igjen, for jeg har vært restriktiv der. Nåja. Det er vel bare å tilpasse seg bye virkeligheter fra år til år. En spennende utvikling er det uansett.:-)

Legg igjen en kommentar

KOMMUNIKASJON ER INNOVASJON

Undersøkelser og analyser danner grunn-laget for et målrettet strategisk arbeide med både organisasjon og merkevare. Strategien skal forankres i bedriftens verdier og identitet, og manifesterer seg i en tettere og kvalitativt bedre dialog med bedriftens stakeholders - internt og eksternt. Jeg arbeider både analytisk, strategisk og praktisk med en rekke områder innen kommunikasjon.

Mitt prosjekt «Discover Georgia»

Min blogg: «International Politics and The Caucasus»

Profil / Kontaktinformasjon

Eistein Guldseth
N-7033 TRONDHEIM
Mob.+47 414 74 826
Email eistein.guldseth@gmail.com

WEB: www.guldseth.com

